نحوه استفاده از کود فسفات
نوشته شده توسط : atiyhe

همانطور که گفتیم فسفر یک عنصر کلیدی در تولید محصولات زراعی است. فسفر می‌تواند رشد ریشه، گلدهی، تشکیل بذر و بلوغ بذر را بهبود ‌ببخشد. یکی از نکات چالش برانگیر هنگام استفاده از کود فسفات، عوامل تاثیر گذار بر دسترسی گیاه به فسفر است. در دسترس بودن فسفر توسط عوامل متعددی مانند سطوح مواد آلی خاک، pH خاک و محتوای آلومینیوم و آهن موجود در خاک کنترل می‌شود. حال پرسش این است که چگونه می‌توانیم میزان دسترسی به کود فسفات را افزایش دهیم. برخی از عوامل کمک کننده در این زمینه عبارت است از:

محل قرارگیری کود فسفات: از آن‌جایی که فسفر در خاک کاملاً غیر متحرک است، قرار دادن کود در نزدیکی بذر (از طریق نواربندی) می‏تواند میزان دسترسی را افزایش دهد. قرار دادن کود فسفات خارج از ناحیه ریشه، میزان دسترسی را بطور محسوسی کاهش می‎دهد.

مواد آلی: جذب فسفر را می‏توان در مکانیسم‏های مختلف و وابسته به سطوح ماده آلی افزایش داد. فسفر به شکل کود فسفات می‎‏تواند با مواد آلی کمپلکس تشکیل دهد. که این خود می‎تواند به طور موثر قابلیت دسترسی ریشه‌های گیاه به فسفر را افزایش دهد.

pH خاک: در دسترس بودن فسفر در خاک‎هایی که ماهیت اسیدی دارند ممکن است کاهش یابد. زمانی که مقادیر pH خاک بین 6 تا 7.5 باشد گیاه می‎تواند بیشترین میزان فسفر را جذب کند.

دمای خاک: یکی از عوامل اثر گذار بر جذب فسفر توسط گیاه دمای خاک است. در خاک‏های سرد (فصل سرما) ریشه‏ها کندتر رشد می‎‏کنند و در دسترس بودن فسفر خاک کاهش می‏یابد.





:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: